neděle 9. prosince 2012

Global Positioning System

... to bylo tak...
Poslední dobou (před 6-8 lety) se naše lezecké a skialpialpinistické výlety nějak víc zvrtávaly ke složitosti, logistika akcí se stávala náročnější a bez předchozích příprav by leckdy vyvstal větší či menší problém. Mluvím o různých přesunech do oblastí, pohybu v místě či přesunech po trasách vlastních akcí. Tak jako před dvaceti lety jsme byli schopni absolvovat měsíční pobyt v asijských velehorách bez mobilních telefonů, internetu a Googlu, dnes jsme jako nutnost viděli zabezpečení pohybu s asistencí GPS i v evropských podmínkách.

... uf, tedy to je úvod ...

Česky to znamená, že postupně jsme se všichni v naší partičce vybavili outdoorovými GPS-kami a více či méně úspěšně se popasovali s různými PC aplikacemi. Tak i já jsem v roce 2008 zakoupil jednoho z Garminů, naistaloval programy a zaregistroval všechny možné licence.


V počítačích jsme pak sestavovali různé trasy a takto vybaveni a připraveni jsme v zimních Alpách byli schopni v difusní bílé tmě najít dveře od horské chaty, když s pouhou papírovou mapou bychom si nebyli jisti, jestli jsme stále ve stejném údolí. Současně s tím jsme objevili hračičku zvanou Geocaching a tak když jsme zrovna nelezli či nelyžovali, hledali jsme plastové krabičky plné různých nesmyslů. Celkově pěkná legrácka, ovšem přivádějící k naprostému šílenství mou ženu, když s pohledem upřeným na GPS display jsem byl schopen půl hodiny v neznámém městě jezdit kolem 20 metrů vysoké reklamy na McDonald a nedostat se na jeho parkoviště. Ale v horách fakt dobrý ...

No a jak už to tak v životě bývá, jednoho dne napadli můj počítač marťani a já z něj už nevypáčil ani jednu nulu či jedničku. Přes všechny ty garminí licence, registrace a ugrade se mi nepodařilo celý systém přenést do nového počítače a tak GPS-ka trávila víc času v šuplíku nebo jsem ji užíval jen bez podpory PC.

Až přišel čas Běhu a plán Velké Věci (jak jsem se již zmínil). Velká Věc je po uskutečněné registraci již v chodu a jednou z povinných nutností je právě GPS ...  a já jen dodávám ... pod možno funkční. Tak jsem tedy usedl k PC s odhodláním všechny ty keycody nějak prolomit nebo (lépe) obejít. Nejsem žádný ajťák, ale jen obyčejný uživatel, ale ... světe div se ... podařilo se.  A tak mám v počítači několik mapových aplikací s řadou nových map nahraných i do vlastní GPS. Jsem fakt dobrej ...
Znovu jsem si tak vzpoměl na ty plastové krabičky, poschovávané v různých úkrytech a po řadě marných pokusů jsem nakonec trefil zapomenuté přihlašovací údaje na Geocaching.com.  Hurá na krabičky ...
Jak jsem zjistil, i někteří jiní běhající blogeři se baví stejným způsobem - tedy hledají ty různé skrýše a dostanou-li se do hledáčku náhodných svědků, dělají jako že si prohlížejí šišky na stromě a z GPS-ky vykouzlí telefon, že ... Ale je to nádherné zpestření běhů po okoukaných trasách, nebo objevování nových.

Po absolvování svého druhého maratonu v polovině listopadu se dostavil posezónní útlum a trošku i výpadek v běhu. Ale spuštěním Velké Věci a znovuobjevem geocachingu je tu opět Motivace, opravdu s velkým M. Kešky sice kromě souřadnic často teď ukrývá i vrstva sněhu, ale všechny ty poslední věci opět nastartovaly velkou chuť běhat. Dnešních 13 km v mrazivých, ale sluncem zalitých horách to jen podpořilo. A tak běhám znovu s chutí, lehkou nohou a lehkou myslí ...

3 komentáře:

  1. I pro me jsou 'krabicky plne nesmyslu' strasne motivujici a pobihani s Garminem mi pomohlo k velkymu poctu kilometru, do kterych by se mi jinak vubec nevhtelo. Takze pokladum zdar!

    OdpovědětVymazat
  2. Motivace s velkym M! Taky jsem ted v sobe objevil touhu nezabloudit tak casto... a rozhodl jsem se naucit se vic mapy a pripravu tras podle map... Asi se ti casem ozvu, na nejake dobre aplikace, ktere by mohli poradit v terenu kudy kam, kdyz mam nahranou GPS trasu..
    Venkovnimu behani a pobihani zdar! at nam to dobre beha a malo bloudi! 12:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rád se podělím o málo, co jsem okoukal ... ovšem ideálním zdrojem informací by byl jeden můj pražský kamarád, který byl schopen uprostřed Alp vyběhnout na kdejaký pahorek, aby s jásavými výkřiky o zaměření jakési zpřesňující indické družice zaznamenal pozici a doma pak upravoval své vlastní digitální mapy Evropy !!!
      Ovšem obdivuji tvé odhodlání vyběhnou do mrazivé tmy s pochybnostmi o směru ...rozumím tomu. To jsem si tak vzpoměl, něco napíšu ...

      Vymazat